ශ්රී ලංකාවේ දැනට ක්රියාත්මක වන අධ්යාපන පද්ධතිය යටතේ, සිසුන් 13 වසරක් පුරා පාසල් අධ්යාපනය ලබති. A/L විභාගය සමත්ව විශ්වවිද්යාලයකට පිවිසීමට සිසුන්ට වසර 20-22 වයසත් දක්වා යාම අසාමාන්ය දෙයක් නොවෙයි.
කෙසේවෙතත්, බොහෝ විදේශ රටවල සිසුන් වයස අවුරුදු 17-18 දී විශ්වවිද්යාලයට පිවිසෙමින්, උපාධිය අවසන් කරන විට වයස 21-22 අතර වේ. මෙය ශ්රී ලංකාවේ තරුණයින්ගේ වටිනා කාලය – විශේෂයෙන්ම සමාජ, ආර්ථික, වෘත්තීය දියුණුව සඳහා වැදගත් විය යුතු කාලය – වැඩි වශයෙන් අධ්යාපනයට පමණක් වැය වීමක් ලෙස සලකා බැලිය හැක.
ඒ නිසා, පහත සංශෝධන තුනක් පිළිබඳව දැඩි අවධානයක් යොමු කළ යුතුය:
1. පාසල් අධ්යාපන කාලය වසර 13කින් 12ක් දක්වා සීමා කිරීම
මෙම වෙනසින් ලැබිය හැකි වාසි:
-
තරුණ විය උපයෝගී කරගැනීම: සිසුන් වයස අවුරුදු 17-18 දී විශ්වවිද්යාලයට පිවිසෙන්නට හැකි වන අතර, වයස 21-22 දී උපාධියක් ලබා රැකියා වෙළඳපොලට පිවිසෙන්නට හැකියාව ලැබේ.
-
කාලය හා සම්පත් ඉතිරි වීම: තවත් එක් වසරක් පාසල් අධ්යාපනය සඳහා වැය නොකිරීමෙන්, සිසුන්ටත්, පාසල් පද්ධතියටත්, රජය හා පවුල්වලටත් මූල්ය සහ කාල සන්සුන්කමක් ලැබේ.
-
ජාතික ආර්ථිකයට දායකත්වය: වැඩි වයසකදී රැකියාවට පිවිසෙන තරුණයන්ට වඩා, අල්ප වයසේ සිටම ආදායම උපයන තරුණයන් රටේ නිෂ්පාදන ශක්තිය වැඩි කරයි.
2. විශ්වවිද්යාලය ප්රවේශය සඳහා A/L විභාග වාර ගණන සීමා කිරීම – වාර 1ක් හෝ උපරිම වාර 2ක්
දැනට, සිසුන්ට වසර 3ක් (තරඟ අවස්ථා 3ක්) දක්වා A/L විභාගය නැවත නැවත කිරීමට හැකියාව ඇත. නමුත් මේ පද්ධතියෙන් සිසුන්ගේ කාලය බෙහෙවින් විනාශ වන අතර, තරඟකාරීත්වයද වැඩි වෙයි. එමඟින් සිසුන්ගේ තරුණ විය අධ්යාපනයට පමණක් වැය වෙමින්, වෘත්තිය දිශානතියක් නොමැතිව මැලියෙනවා.
ඒ වෙනුවට, A/L විභාගය සදහා වරයකට (1 attempt) හෝ උපරිම වර 2ක අවස්ථාවක් පමණක් ලබාදිය යුතුය.
මෙයින් ලැබිය හැකි වාසි:
-
අධ්යාපන කාලය වේගයෙන් අවසන් කිරීම: විභාගය නැවත නැවත කරන්න නොහැකි වීම නිසා, සිසුන් අවධානයෙන් පිළියෙළ වීම, සහ වේගයෙන් උපාධියකට පිවිසීම සිදුවේ.
-
විශ්වවිද්යාලය සඳහා සුදුසු සහ කැමති සිසුන් පමණක් තෝරාගැනේ: වාර සීමාවක් තිබීම නිසා, ඇත්තෙන්ම උසස් අධ්යාපනය සඳහා කැමැත්ත සහ තීරණාත්මකත්වය ඇති සිසුන් පමණක් නිවැරදි විෂය තෝරා ඉගෙනීමට පියවර ගනී.
-
වෙනත් අය සේවා වෙළඳපොලට වේගයෙන් පිවිසෙයි: විභාගය නැවත නැවත කිරීමට කාලය වැය නොකර, වැඩි හෝ වෘත්තීය පුහුණු මාර්ගයක් (TVET, entrepreneurship, වෘත්තීය පාඨමාලා) තෝරාගැනීමට හැකියාව ලැබේ.
-
සම්පත් ඉතිරිවීම: පවුල්වලටත්, රටටත් ආර්ථික හා මානසික බර අඩු වේ.
නිගමනය
අධ්යාපනය යනු තරඟයක් නොව, ජීවිතයට සූදානමකි. එය කාර්යක්ෂමව, සාරවත් ලෙස සිදු කළ යුතු ක්රියාවලියකි.
✅ අධ්යාපන කාලය වසර 12කට සීමා කිරීම,
✅ A/L වාර 1ක් හෝ 2ක් පමණක් අවසර දීම යන යෝජනා, ශ්රී ලංකාවේ අධ්යාපන පද්ධතිය වඩාත් සාධාරණ, කාර්යක්ෂම සහ ජාතික ව්යාප්තියක් ඇති පද්ධතියක් බවට පරිවර්තනය කරනු ඇත.
මෙවැනි සංශෝධනයකින්, තරුණයින්ට ඔවුන්ගේ වටිනා තරුණ විය අරමුණු සහිතව, වෘත්තීයමය දියුණුවකට යොදවාගන්න හැකියාව ලැබේ.
No comments:
Post a Comment